loopSOCIAL INFLUENCERS
Social influencers zijn niet meer weg te denken uit de marketingmix. Ook wij zijn volop bezig met influencer marketing en blijven ons ontwikkelen in ons vak. Benieuwd naar onze inzichten? Lees meer

 

 

 

Social influencers zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit de marketingmix. Ze worden onder andere veel ingezet om merken te promoten en onder de aandacht te brengen. Ook wij zijn volop bezig met influencer marketing en blijven ons ontwikkelen in ons vak. Benieuwd naar onze inzichten?

Influencer marketing
Bij influencer marketing gebruik je een invloedrijk persoon om jouw boodschap te (laten) vertellen aan je doelgroep. Deze persoon, influencer, heeft een vaste loyale base aan volgers en daarmee veel invloed. Ze staan dichtbij de doelgroep en komen geloofwaardiger over dan wanneer je als bedrijf een boodschap verspreidt. Ze zorgen ervoor dat jouw merk in de publiciteit komt. Daarnaast binden mensen zich sneller met een bekend gezicht en nemen daar sneller iets van aan. Kortom je infiltreert in de ‘community of interest’ van je doelgroep. 

Onze inzichten
Als PR- en communicatiebureau is het belangrijk om je te blijven ontwikkelen in het vak. Begin 2016 hebben wij een training gehad van Kirsten Jassies over de geheimen van social media en influencers. Maika volgt op dit moment de minor Public Relations: Creating Stories op Hogeschool Rotterdam. Ze heeft hierbij onder andere gastcolleges gehad van Kirsten Gorter van H&M en Judith van Rijth van COOPR over influencer marketing. Eefje en Natasja hebben de bijeenkomst van CCB Prikkelt gevolgd over influencer marketing en ook voor onze eigen klanten zijn we bezig met het inzetten van influencers. Onze conclusie: zo nieuw of anders is het eigenlijk niet. Volgens Laurence Janssen (werkzaam bij RTL) en mediapsycholoog Mischa Koster zijn influencers van alle tijden. Vroeger zagen we al reclames met BN’ers die producten probeerden te verkopen. Het enige wat er nu anders is, is het kanaal. We moeten het nu hebben van de sociale media en niet meer van de televisie. De regels zijn hetzelfde, alleen de manier is veranderd. 

Waar moet je op letten bij influencer marketing?
Er is een aantal punten waar je goed op moet letten als je gaat werken met influencers. De belangrijkste items zijn hierbij: authentiek en geloofwaardig. Een influencer moet authentiek zijn en betrokken zijn bij zijn/haar doelgroep. Er zijn bijvoorbeeld zoveel foodbloggers, maar wat maakt de ene foodblogger nu anders dan de anderen? Waarom is diegene uniek en wat is haar verhaal? Je wilt tenslotte niet iemand waar er meer van zijn. Niet het aantal volgers is belangrijk, maar het engagement-ratio (de betrokkenheid). Tegenwoordig worden er zoveel volgers gekocht, dat dit minder meetelt. Als tweede is het belangrijk dat je de achtergrond van de persoon goed uitpluist. De persoon die je inzet, wordt meteen gelinkt aan je merk, dus zorg dat je niet voor verrassingen komt te staan. Wat heeft deze persoon in het verleden geplaatst, met wie heeft hij/zij samengewerkt, etc. Iemand die elke week iets plaats van een ander merk, is niet meer zo geloofwaardig. Wat ook belangrijk is, is dat deze persoon bij je merk past. Dit vergroot jouw eigen authenticiteit en geloofwaardigheid. En als laatste niet onbelangrijk: maak duidelijke afspraken. Bepaal wat er wordt geplaatst en wanneer, maar ook tot hoelang de content moeten blijven staan en of er iets van de concurrent geplaatst mag worden. 

Hoe inzetten?
Als je hebt besloten met welke influencer je wilt gaan werken, heb je een aantal mogelijkheden.

  1. Ambassadeur van het merk. Iemand past zo goed bij je merk dat je er een langdurige samenwerking mee aangaat.
  2. Campagneniveau. Zo hebben wij voor WhiteWash, onze klant, een PR-actie bedacht in het thema ‘Werelddag van de glimlach’. We riepen de volgers op om hun mooiste glimlach te delen en vroegen aan wie ze deze wilden schenken. De hashtag #wieschenkjijjemooisteglimlach werd hieraan gekoppeld. We hebben daarbij verschillende influencers benaderd om ditzelfde te doen, waarbij ze pakketten van WhiteWash mochten verloten onder hun volgers. Al deze influencers hebben bij elkaar een bereik van 74.300 volgers en hiermee is de campagne goed onder de aandacht gebracht. 
  3. Microniveau. Iemand met een klein bereik, maar wel een hoge engagement-ratio. Deze personen zijn gespecialiseerd in een bepaald gebied, bijvoorbeeld zwangere vrouwen. Ze zijn voor deze specifieke doelgroep erg relevant en daarom als influencer erg goed in te zetten als je die doelgroep wilt bereiken. 
  4. Diversiteit. Het is goed om diversiteit binnen je concept te generen met meerdere influencers. De verschillende personen spreken zo allemaal hun eigen doelgroep aan, wat ervoor zorgt dat je totale doelgroep goed bereikt.

Meer weten over hoe wij influencer marketing inzetten voor onze klanten? Bekijk onze cases over de influencer campagne van WhiteWash, de pastachallenge van Villeroy & Boch en de social media campagne van de Rabbit Chair waar we een eervolle vermelding van de Communicatieprijs Brabant hebben gekregen.