sitePrint leeft! 
Wie zegt dat de rol van print verdwenen is, heeft het wat ons betreft ronduit mis. Lees meer

 

 

 

  

Je hoort ze regelmatig langskomen, van die dooddoeners. “De krant? Dat is trekken aan een dood paard” of “niemand leest tegenwoordig toch meer, print heeft geen toekomst”. Het zijn aannames die vaak nonchalant worden gedaan en waar dan ook nog eens zo’n wegwuivend gebaar bij gemaakt wordt. Want print is dood. “En anders wel over 10 jaar. Dat weet toch iedereen?”

Bij TALK ABOUT zijn we het daar pertinent mee on-eens. We roepen het al jaren: print blijft, altijd. Niets lekkerder dan de geur van een net open geslagen magazine, het ritueel rondom een vers krantje op zaterdagochtend. Of de aanblik van een stapel koffietafelboeken. Genieten! Natuurlijk is de rol van online enorm en almaar groeiend. We ‘snacken’ er wat af aan informatie en vermaak. Het is snel, makkelijk en veel. De traditionele rol van de print media is hiermee compleet op losse schroeven komen te staan. Maar wie zegt dat dé rol van print hiermee ook verdwenen is, heeft het wat ons betreft ronduit mis.

Afgelopen donderdag nog, deden mijn collega Natasja en ik een ‘avondje Amsterdam’. We hadden een bomvol programma voor de boeg. En dat was all about: print! Eerst de lancering van Boque, een boek vol projecten uit de bouw- en architectenwereld waar meerdere klanten van TALK ABOUT een bijdrage aan leverden. Initiatiefneemster Katja van Roosmalen vertelde ons dat ze zocht naar échte verhalen en een look&feel à la Vogue, uitnodigend tot ‘lekker onderuitgezakt lezen met een goed glas wijn’. Missie geslaagd als je het ons vraagt. Boque bedient haar niche-doelgroep met een aangename verfrissing. Er is een duidelijk contrast met ‘standaard’ B2B magazines –zonder hier afbreuk aan te willen doen- die je toch niet snel mee grist om door te spitten tijdens het badderen. En al helemaal niet op de eettafel laat liggen ‘voor de mooi’. 

Tweede stop was opnieuw een boeklancering: de Canal House Special van ELLE Deco. Eveneens een aangename verassing. Wát een gave bundeling Amsterdamse interieurs. Prachtige foto’s, mooie verhalen. Heerlijk bladerbaar en opnieuw: 100% koffietafel-proof. Hoofdredacteur Evelien Reich was terecht trots. En ook zij beaamde het weer: print leeft! In een andere vorm en met een andere functie, dat wel. Want binnen de print anno nu moeten keuzes worden gemaakt. “Het moet écht goed zijn”, aldus Evelien. “En mooi, dat ook.”

En inderdaad. Voor de kranten zijn het de écht goede journalistieke achtergronden die tegenwoordig het onderscheid weten te maken. En magazines worden steeds meer bewaarexemplaren door de luxe papiersoorten en druktechnieken, goede fotografie en doelgerichte content in de vorm van specials en niche-thema’s. Eigenlijk precies het tegenovergestelde van het vluchtige online. Niet veel, snel en massaal, maar beperkt, langzaam en origineel. Waar online content continu moet concurreren met langskomende snaps, whatsappjes en andere push-berichten, geeft papier rust en (letterlijk) houvast. De keuze voor focus gaat wellicht ten koste van de kwantiteit en dus van bijvoorbeeld oplagecijfers, maar zorgt wél voor toekomstbestendigheid en een flinke kwaliteitsboost.

Interieurmagazine Residence, derde stop tijdens ons rondje Amsterdam, past helemaal in dit plaatje. Een duidelijke kosmopolitische stijl, gericht op het hogere segment. Hun samenwerking met PAN Amsterdam (Residence is al vijf jaar mediapartner van deze kunstbeurs en bemande er een stand) klopt als een bus en is een mooi voorbeeld van een cross mediale aanpak met een focus op kwaliteit en exclusiviteit.

Print blijft. Zoveel is duidelijk. Maar het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Liever niet zelfs, want om je doelgroep optimaal te bedienen en bij de les te houden, is een mediamix wel zo slim. Niet voor niets zoekt Boque de samenwerking met het online platform Galleo (een soort Google in bouwprojecten-land) en organiseren zowel ELLE Decoration als Residence met regelmaat een eigen event waarbij het ‘real life’ ervaren van de magazines centraal staat. En wat te denken van LINDA.? Met een eigen event, online nieuws-portal en tv-app toch het ultieme voorbeeld van het magazine anno nu: een sterk merk met bijbehorende merkbeleving. Maar ook hier geldt weer: focus! Durf te kiezen en daarmee ook uit te sluiten. Want ook al betekent dit dat je concessies moet doen, het is als je het ons vraagt de sleutel tot succes. En natuurlijk sluiten we ons aan bij Evelien: maak het vooral héél mooi. Hier liggen de Boque en de Canal House Special in ieder geval te pronken op tafel; keep up the good work!